Шести разред

Драги шестаци настављамо даље са обрадом наших лекција. На овој страници имаћете даље инструкције како да савладате нове термине који ће нам требати у наредном периоду.
У наслову maila    на који шаљете  домаћи задатак напишете име, презиме и разред.Мој маил mjdkostic79@gmail.com.

НAСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Популација и  односи исхране међу њима

 На страни  125.  обратите пажњу где је термин популација и његово објашњење. Пробајте да се сетите да набројите неке популација у вашој околини. Присетите се ланаца исхране и њихових чланова.Ко су произвођачи, потрошачи и ко разлагачи. Погледајте шта је трофичка пирамида и објашњење за исто. На 127. страни  имате које су основне особине популације.

ОБАВЕЗНО погледајте презентације које вам постављам јер могу бити велика помоћ код учења.





У свеске ставите наслов лекције Популација и односи исхране међу њима

Препишите мапу лекције у свеску са 128. стране и  ово што додам.

Произвођачи- организми који сами себи стварају храну ( биљке)
Потрошачи - организми који узимају готову храну (биљоједи, месоједи, сваштоједи)
Разлагачи - организми који се хране распаднутим угинулим организмима ( гљиве, бактерије)


ДОМАЋИ ЗАДАТАК 1: напишите два ланца исхране и обележите ко су произвођачи, потрошачи и разлагачи.



НОВА ЛЕКЦИЈА:Животна заједница и њена организација


Надам се да се још увек сећате мог објашњења шта је биоценоза. На часу сте ми давали примере бројних биоценоза.Видећете да свака биоценоза има своју просторну и временску  организацију. Пажљиво погледајте и упамтите шта представља просторна а шта има временска организација. Обратите пажњу шта је спратовност и каква постоји у воденој и копненој животној средини. Да ли сте се некад питали како се храна - ресурси  неких популција животиња не потроши? Дајем одговор 😊 због еколошке нише. Појаве која је лепо објашњена у презентацији и у вашем уџбенику .

OБАВЕЗНО погладајте презентацију




НАПИСАТИ У СВЕСКУ:Животна заједница и њена организација



БИОЦЕНОЗА

Свака биоценоза има:
- ПРОСТОРНУ ОРГАНИЗАЦИЈУ-
- ВРЕМЕНСКУ ОРГАНИЗАЦИЈУ- 



СПРАТОВНОСТ  ПРЕДСТАВЉА просторну организацију живих бића. Види се најбоље у шумским екосистемима (СПРАТ ДРВЕЋА, СПРАТ ЖБУНОВА И СПРАТ ЗЕЉАСТИХ БИЉАКА) Сваки спрат формирају раличите групе живих бића.


Временска организација - дневне , месечне и сезонске промене.
Аспект представља изглед биоценозе који се мења са сменом годишњих доба.



ЕКОЛОШКА НИША- део простора и део ресурса које јединке једне популације представља.





ДОМАЋИ ЗАДАТАК  2:

 У свеску напишите које биљке и животиње које срећемо у спрату дрвећа, спрату жбуња и спрат зељастих биљака у листопадним шумама.



СПРАТ ДРВЕЋА-

СПРАТ ЖБУЊА-
СПРАТ ЗЕЉАСТИХ БИЉАКА-


23.март 2020.



НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:Еколошки фактори




Лекција еколошки фактори презентована вам је на РТС 3.Надам се да сте одгледали и да  сте нешто схватили.У уџбенику на 133.  страни дато је објашњење шта су еколошки фактори и  колико утичу на изглед, облик, величину организама. На следећој страни објашњена је подела фактора на абиотичке и биотичке, као и објашњење термина акције, реакције, коакције.Морате уочити да сви фактори имају заједичке особине (истовременост, променљивост, међусобна условљеност)




НАПИСАТИ У СВЕСКУ:Еколошких фактори

Деле се на :

АБИОТИЧКЕ - факторе које потичу од неживе природе.
Утицај неживе природе на жива бића називају се АКЦИЈЕ.

БИОТИЧКЕ - факторе које потичу од живе природе.
 Међусобни  утицаји живих бића су КОАКЦИЈЕ.
Утицај живих бића на неживу природу називамо РЕАКЦИЈАМА.


Заједничке својста еколошких фактора:
- истовременост - сви делују у исто време
- променљивост - мењају се  у простору и времену
- међусобна условљеност- промена једног изазива промену другог



ДОМАЋИ ЗАДАТАК  3:

 За домаћи задатак имате да урадите ових пет задатака. Пошто има пуно да се пише имате рок до петка да урадите.Сликати пошаљете на маил.

1.Разврстај организме према томе коју  животну средину насељавају. Свако слово смести у одоварајућу средину.
А - трепљар  Б- бумбар В- вилин коњиц  Г- комарац , Д- амеба Ђ-скакавац 




КОПНЕНА СРЕДИНА__________________________________________

ВОДЕНА СРЕДИНА___________________________________________
ВОДЕНА/ КОПНЕНА___________________________________________



2. Зокружи слова испред тачног одговора

Који услов мора бити испуњен да би организам могао да насели одређени биотоп?

а/ боја организма мора бити у складу са биотопом
б/ неопходан је одређени број јединки које ће се населити
в/ организам мора  бити адаптиран на одговарајућу живозну средину



3. Зокружи слова испред тачног одговора

Шта чини популацију?

а/ сви организми из групе лептира на једној ливади
б/ женке лисица са својим младунцима у својој јазбини
в/ све јединке паса у одгајивачници
г/ све зелене крастаче у једној реци



4. На линији напиши назив организма који може бити члан датог ланца исхране


трава- скакавац- ____________- гуштер




Понуђени организми: соко, бубамара, љубичица, богомољка


Дати ланац прикази у облику трофичке пирамиде.Нацртај пирамиду и у њу упиши чланове ланца исхране који су ти задати по правилном редоследу.






5. Дати су описи деловања еколошких фактора обележени словима. Разврстај ове описе у зависности од тога да ли приказују дејство абиотичког или биотичког фактора. Упиши  слово на одговарајуће место.



А- кроз растресито земљиште корен маслачка расте право не криви се.

Б- Буве се увуку између бодљи шумског јежа, али он не може да их отреби.
В- Пастрмка не може да опстане у води у којој има мало раствореног кисеоника.
Г- Бубамара се храни лисним вашима.
Д- Пролећне поплаве потопиле су подземна гнезда пољских мишева.


АБИОТИЧКИ  ФАКТОР______________________________________________
БИОТИЧКИ ФАКТОР________________________________________________



СРЕЋНО!!!!!!!!


30.март 2020.


НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Aнтропогени фактор




У петом разреду учили смо да се биологија дели на више биолошких дисцплина. Пробајте да се сетите свих пет које смо помињали. Једна је  везана са наслов данашње лекције - АНТРОПОЛОГИЈА. Антропологија је наука која проучава човека. Зато утицај човека на друга жива бића називамо АНТРОПОГЕНИ УТИЦАЈ. Пошто  је човек живо биће , његов утицај убрајамо у биотичке факторе.



Свесни сте да утицај човека на  природу може бити позитиван и негативан.Такође, многи људи на друге врсте делују директно ( непосредно ) и индиректно (посредно).Ево примера да буде јасније шта је директан,  а шта индиректан утицај . Када човек посече дрво он има директан утицај на  ту биљку, али истовремено индиректно утиче и на друге врсте које су у некаквом односу са тим дрветом   ( веверица - дом, детлић - извор хране....)


 Када причамо о негативном утицају причамо о отпаду - материјалима које човек враћа у природу. Отпада се може поделити у више група:  према агрегатном стању (чврст, течан, гасовит), према пореклу - извору ( домаћинства, фабрике, саобраћај), према структури                ( разграђујући, неразграђујући  отпад.). Чврст отпад завршава углавном на санитарним  депонијама или дивљим које представљају јако велики проблем данашњег живота.


СЛИКА ДИВЉА ДЕПОНИЈА

Велики проблем представља и СМОГ. 
Смог је загађење ваздуха које је често присутно у градовима. Настаје када се дим спаја са влагом у ваздуху и веома негативно утиче на здравље човека ( дисање, срце, очи...)

Шта је 3R " Reducw , reuse , recycle"  у преводу " Смањи, поново употреби и рециклирај"

Прво " R"  значи смањимо  коришћење материјала и енергије
Друго "R " значи  поновна употреба материјала
Треће "R "  значи РЕЦИКЛАЖА - ПРОЦЕС ПРЕРАДЕ НЕКОГ ОТПАДА  КАДА СЕ ДОБИЈА МАТЕРИЈАЛ КОЈЕ СЕ МОЖЕ КОРИСТИТИ У ИСТЕ ИЛИ РАЗЛИЧИТЕ СВРХЕ.




ПОГЛЕДАЈТЕ ЕКОЛОШКИ ФИЛМ " НА НАМА ЈЕ"



НАПИСАТИ У СВЕСКУ: Aнтропогени фактор



Антропогени утицај је утицај човека на жива бића.

Може  бити:
- ДИРЕКТАН (непосредан)
- ИНДИРЕКТАН ( посредан)
- НЕГАТИВАН (чврст  отпад, смог, хемикалије....)
- ПОЗИТИВАН (3R " Reducw , reuse , recycle"  у преводу " Смањи, поново употреби и рециклирај")

РЕЦИКЛАЖА ЈЕ ПРОЦЕС ПРЕРАДЕ НЕКОГ ОТПАДА  КАДА СЕ ДОБИЈА МАТЕРИЈАЛ КОЈЕ СЕ МОЖЕ КОРИСТИТИ У ИСТЕ ИЛИ РАЗЛИЧИТЕ СВРХЕ.

Рециклира се : папир , електрични отпад, метал , стакло, пластика , керамика



Компост- ђубриво за биљке које се добија од остатака хране.




ДОМАЋИ ЗАДАТАК  4: 

ЗА домаћи задатак имате да направите неки предмет од материјала који може да се рециклира. Да ли  ће то бити нека кутија за накит,  чаша за оловке, ваза за цвеће, играчка ваш је избор. Када направите сликајте ми он што сте направили и пошаљите на маил


БУДИТЕ КРЕАТИВНИ !!!!!!

6.април 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Наследни материјал



Прошле године научили смо да је наследни материјал смештен у једру да су у њему записана упутства  за равиће наших особина.Такође, сте сазнали да се наследне особине преносе са родитеља на потомство

Наследни материја ( генетички ) краће зовемо ДНК .  Конкретно наследни материјал је сачињен од дезоксирибонуклеинске киселине -ДНК. Молекул ДНК је састављен од  два ланца која су међусобно спирално уплетена што можете видети на овој слици.Два ланца су повезана слабим хемијским везам које се раскидају када постоји потреба да се створе нове копије днк.

Делови ДНК су ГЕНИ. ( погледајте слику). Гени дају упутства за израду супстанци  које изграђују ћелију и учествују у животним процесима. Они носе информацију о нашим наследним особинама. Једну наследну особину  може одређивати један или више гена.


Код еукарија наследни материјал се налази у једру , а код бактерија и прабактерија је расут по цитоплазми. Све ово можете прочитати у вашем уџбенику на стр. 149.

На  стр. 150 прочитаћете да гени такође дају информацију када ће се ћелија поделити тј. умножити. Код вишећелијских организама ћелије се интезивно деле , број ћелија  се повећава и организам расте и развија се.На тај начин код деце и старијих се обнављају тј, регенеришу неки делови тела ( кожа, нокти, коса)

Ћелије се умножавају деобом. Пре деобе мајка ћелија удвостручи генетички материјал и свака новонастала ћелија имаће исти генетички материјал.

Деоба код једноћелијских омогућава његово размножавање  такозвана проста деоба ( слика амебе) а код вишећелијских раст и развој.
 У телу човака постоје две врсте ћелија . Оне се разликују у количини наследног материјала      ( броју хромозома). Свака телесна ћелија има два пута више хромозома од полне ћелије.
Спајањем две полне ћелије настаје оплођена ћелија зигот која има 46 хромозома.

ПОГЛЕДАЈТЕ НА ОВОМ ЛИНКУ ПРЕДАВАЊЕ НА ДАНАШЊУ ТЕМУ.
https://www.youtube.com/watch?v=IsapWWmOk30


ПОГЛЕДАЈТЕ ПРЕЗЕНТАЦИЈУ НА КРАЈУ ЛЕКЦИЈЕ !!!!!!!!!!!!


НАПИСАТИ У СВЕСКУ: Наследни материјал



Наследни материја ( генетички ) краће зовемо ДНК.

ДНК (дезоксирибонуклеинска киселина) је састављен од  два ланца која су међусобно спирално уплетена.

Делови ДНК називају се ГЕНИ.
Гени су основне јединице наслеђивања и променљивости организма.
Еукариоти - наследни материјал  - једро
Бактерије  и прабактерије- наследни материјал - расут по цитоплазми

Код еукариота густа паковани молекули ДНК формирају ХРОМОЗОМЕ.



У телу човека постоје две врсте ћелија:
- телесне ( соматске ) ћелије  -  изграђују тело ( нервна, мишићна, коштана...)
- полне ( гамети) ћелије- ( сперматозоид, јајна ћелија)

Број хромозома:
- телесне ћелије -46
- полне ћелије - 23


ДОМАЋИ ЗАДАТАК  5: 
За домаћи задатак имате да урадите ова четири задатака. Пошто има пуно да се пише имате рок до петка да урадите.Сликати пошаљете на маил.

1. Испод сваке слике  упиши одговарајући појам: једро, хромозом, ДНК,





2. Допуни реченице:


Ако човек у телесним ћелијама има_______________хромозома, онда ће у полним ћелија имати________________.

3. Заоружи тачан одговор:
Зигот човека има:
а/ 23 хромозома
б/ 22 хромозома
в/ 46 хромозома

4. Закључи које су тврдње тачне (Т) , а које су нетачне (Н), па  упиши одговарајуће слово.
а/ При ћелијској деоби  наследни  материјал  равномерно се расподељује између ћерки ћелија

б/Наследна информација записана у ДНК.

В/Ћелије нервног система имају 23 хромозома.

г/ Наследне особине увек одређује само једна особина

д/ Гени су делови хромозома.

5. Ако желите да будете опет креативни као прошли пут пробајте ово:


или ово ако вам је лакше:







14.април 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: ПРИРОДНА СЕЛЕКЦИЈА

Претходних часова сте сазнали да промене услова у станишту могу постепено довести до промена особина живих бића. У свакој популацији постоји индивидуална варијабилност.  У средини у којој популација живи јединке са одређеним особинама успешније ће преживљавати и остављати бројније потомство него јединке које имају друкчије особине. Пошто знате да остављањем потомства родитељи преносе своје гене на потомство, у следећим генерацијама биће више јединки са особинама које су повољне за преживљавање у условима животне средине, док ће оне друге , непожељне особине постепено нестајати из популације.
Процес у коме се заступљеност појединих особина у популацији током дужег времена повећава, а неких се смањује назива се природна селекција. Све ово можете прочитати у вашем уџбенику на 156. страни.
Ако погледате пример  мишева са бледом бојом крзна и мишеве са тамнијим крзном и видите у каквим условима живе. схватићете ко је лакши плен ,  ко ће преживети и оставити веће потомство.
НА страни 157. можете видети који је значај природне селекције и да је она покретачка снага еволуције. Упознаћете научника Чарлса Дарвина који је увидео значај природне селекције и то објанио на облику кљуна Дарвинових зеба.



ПОГЛЕДАЈТЕ ПРЕЗЕНТАЦИЈУ КОЈА ЈЕ БИЛА ЕМИТОВАНА НА РТС 3:ОВДЕ

НАПИСАТИ У СВЕСКУ: ПРИРОДНА СЕЛЕКЦИЈА

Процес у коме се заступљеност појединих особина у популацији током дужег времена повећава, а неких се смањује назива се природна селекција


Природна селекција на примеру: јагуара

Јагуар је јужноамеричка дивља мачка која живи у тропским кишним шумама Јужне Америке.
Рађање већег броја потомака
Јагуар оставља већи број потомака али многи од њих неће преживети због борбе за храну и простор - ресурсе
Варијабилност
Неки јагуари се рађају с мало већом вилицом и зубима, што је последица природне варијабилности. Те особине су наследне.
Адаптација
Јагуари с већом вилицом и зубима боље су прилагођени за исхрану гмизавцима са јаким оклопом. То им омогућава да живе дуже и оставе више потомака него јагуари са малом вилицом и ситним зубима, који су приморани да се хране мањим сисарима.
Очекиване последице током времена
Велика вилица и крупни зуби јесу пожељне наследне особине, због чега ће се чешће  сретати у популацији јагуара у будућности.

Природна селекција је покретачка снага еволуције. 
Чарлс Дарвин је истакао  природну  селекцију као механизам који покреће еволуцију, али да она не може деловати без присутне варијабилности.

ДОМАЋИ ЗАДАТАК  5: 

За домаћи задатак имате да прочитате причу о  биберастом мољцу и да ми одговорите на постављена питања везана за дати текст.


У Енглеској , до индустријске револуције . коре стабала биле су прекривене лишајевима светле беличасте боје. Због прекомерне употребе угља крајем 19. века и у првој половини 20. века , загађење ваздуха било је толико велико да су лишајеви у потпуности нестали са коре дрвећа, коју су чађ и гареж чинили  још тамнијом, па се она с временом променила из светле у тамну.Давне 1848. године, пре загађења ваздуха и нестанка лишајева, у популацији биберастог мољца преовлађивале су светлије јединке, а  тамнијих је било мало. Птице које су се храниле тим животињама лакше су уочавале црне јединке на светлој подлози. То значи да су црне јединке слабије преживљавале, а самим тим имале и мање потомство.С друге стране, беле јединке биле су мање уочљиве за предатора, тј. биле су боље адаптиране. Светла боја је зато постајала заступљенија у следећим генерацијама, тако да се може рећи да је била фаворизована у тој животној средини. Упоредо са повећавањем загађења, нестанком лишајева и променом боје коре дрвећа, природна селекција почела је да фаворизује црне биберсте мољце, док се притисак птица на светле повећавао.Популацију те врсте мољаца 1950 . године су чиниле углавном црне јединке, а светлих скоро да није било.


ПИТАЊА:
1. Шта би се догодило да у популацији биберстог мољца није било гена који одређују тамну боју тела?
2.Последњих година драстично је смањено загађење ваздуха у Енгелској. Лишајеви су се вратили на коре дрвећа. Шта можемо сада да очекујемо? Које ће јединке биберстог мољца бити фаворизоване у новонасталој ситуацији?
3. Шта би се догодило да птице које се хране тим мољцима не разликује тамне и светле боје?


21.април 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Постанак и развој живота на Земљи


Данас прелазимо на нову област. Надам се да сте одгледали предавање на РТС-у. Битно је да запамтите да је велики део наше планете био прекривен праокеном.  Да су практично ту постојале супстанце за стварaње живота ,  биле су  једноставне грађе и временом су се усложњавале. Усложњавање је било под утицајем Сунца, топлоте из вулкаснких ерупција и енергије муња.

Прве примитивне ћелије - ПРОТОЋЕЛИЈЕ  узимале су храну из спољашње средине и нису користиле кисеоник.

Битан моменат је био појава фотосинтезе као и органела митохондрија и хлоропласта, након тога настанак колонија, вишећелијских алги и појава првих биљака на копну. Све ово можете прочитати у вашем уџбенику од 169 стране до 174.



НАПИСАТИ У СВЕСКУ: Постанак и развој живота на Земљи

Преписаћете мапу лекције која се налази на 174 страни.

ДОМАЋИ ЗАДАТАК  6: 

За домаћи задатак имате да нацртате стрип који ће ислустровати данашњу лекцију. Стрип нека садржи најмање четири слике које дочаравају постанак и развој живота на земљи. 
Ако вам је то тешко онда одговорите на прва три питања која се налазе на крају лекције.
Овај пут можете да бирате.


04.05. 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Дрво живота


Пред нам је једна врло битна лекција. Претходни час смо учили да је први облик живота настао пре 3,5 милијарде година у води праокена. Oд тих предака одвојиле су се 3 велике гране.Две гране обухватају организме код којих је једров материјал расут по цитоплазми , док једна грана обухвата организме чији је генетички  материјал у једру.
Три главне гране су:

1. Праве бактерије- еубактерије  ( једноћелијски,  немају једро , ДНК је расут по цитоплазми,  неке имају ћелијски зид,  могу бити различитог облика, разноврсно се хране - аутотрофно , хетеротрофно, у неповољним условима стварају споре)

2. Археје (једноћелијске,  немају једро , ДНК је расут по цитоплазми, немају органеле. могу бити коцкастог облика. живи на местима где друга жива бића не могу да живе, животне поцесе обављају на другачији начин у односу на бактерије, размножавају се простом деобом и пупљењем , не образују споре)

3. Еукарије ( протисти, биљке , животиње и гљиве)

Све ово можете да прочитате у вашем  уџбенику од  176. до 183. стране.

Оно што можете да видите да у дрвету живота нема вируса  зато што они немају сва  својства  живих бића. Поседују генетички материјал, размножавају се али немају ћелију, не хране се , не расту , не дишу.....

Алге немају сопстевену групу јер су оне практично " расуте" по другим групама.На пример модрозелене алге су у групи са правим бакетријама, црвене и зелене са протистима, ....



Обавезно погледајте презентацију са РТС:ОВДЕ



НАПИСАТИ У СВЕСКУ:ДРВО ЖИВОТА

Први облик живота настао  је пре 3,5 милијарде година у води праокена.

 Oд тих предака одвојиле су се 3 велике гране:
1. Праве бактерије- еубактерије :
-  једноћелијски организми,  немају једро , ДНК је расут по цитоплазми
-  неке имају ћелијски зид и органеку за кретање
-  могу бити различитог облика ( коке- лоптастог, бацили- штапићастог, спирили..)
-  разноврсно се хране - аутотрофно , хетеротрофно ( паразити, сапрофити)
- у неповољним условима стварају споре

2. Археје:
 -једноћелијски организми,  немају једро , ДНК је расут по цитоплазми
 - немају органеле
- облици су слични као код правих бактерија-могу бити коцкастог облика
- живе  на местима где друга жива бића не могу да живе
- животне поцесе обављају на другачији начин у односу на бактерије
-  размножавају се простом деобом и пупљењем , не образују споре

3. Еукарије
 - протисти
-  биљке  ( вишећелијски организми, не крећу се активно, аутотрофно се хране)
-  животиње (вишећелијски организми,  крећу се активно, хетеротрофно  се хране)
-  гљиве ( једноћелијски и вишећелијски организми, не крећу се активно, хетеротрофно се хране)





ДОМАЋИ ЗАДАТАК  7: 

За домаћи задатак имате да  нацртате дрво живота са 177. стране  и обележите.


11.  мај 2020.


НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: БОЛЕСТИ КОЈЕ ИЗАЗИВАЈУ БАКТЕРИЈЕ И ЖИВОТИЊЕ





Прошле године смо учили да да исхрана мора бити разноврсна, уравнотежена  и редовна. Али храна може бити нездрава и врло често извор болести када се не обради  и не чува на одговарајући начин. Врло често се у храни налазе бактерије које изазивају различите болести. 

Бактерије и други организми који изазивају болести називају се патогени организми.

У уџбенику вам је описана салмонела бактерија која изазива обољење како човека тако и животиња. 
Такође како може доћи до заразе и ко су клицоноше. Човек се може заразити и другим животињама,односно њиховим ларвама које се налазе у храни. Ако човек поједе бобичаво месо свиње може да се зарази пантљичаром. 

Све ово можете прочитати у вашем уџбенику. Када будете читали   видећете да бактерије изазивају каријес услед нередовне личне хигијене усне дупље. Такође да се неке  болести  преносе  путем ваздуха као  туберкулоза коју иазизава једна штапићаста бактерија. Неке се болести преносе полним путем као сифилис и гонореја и да могу оставити тешке последице. А да паразити као крпељи могу преносити узрочнике неких других обољења ...


Обавезно погледајте презентацију са РТС 3:ОВДЕ


ДОМАЋИ ЗАДАТАК  8: 

Ставите наслов данашње лекције у свеску  БОЛЕСТИ КОЈЕ ИЗАЗИВАЈУ БАКТЕРИЈЕ И ЖИВОТИЊЕ и затим одговорите на задата питања. Мало да вас натерам да сами прочитате лекцију и пронађете одговоре.

1. Ко су патогени организми?
2. Шта су клицоноше?
3. Како се човек зарази салмонелом и који су симптоми заразе ?
4. Шта је пантљичара и како се човек њоме зарази?
5. Опиши настанак каријеса?
6. Наведи на који начин могу да се пренесу заразне болести?
7. Која се болести преносе ваздухом и укратко је опиши?
8. Које се болести преносе полним путем?
9. Шта је стерилност?
10. Зашто је крпељ опасан?
    

18.  мај 2020.


НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: БAКТЕРИЈЕ И АНТИБИОТИЦИ


Људи су од  самог свог постојања имали проблеме са болестима које изазивају бактерије. У почетку су их лечили у складу са својим уверењима (Египћани су стављали облоге од убуђалог хлеба, Грци су користили завоје са супстанцама добијеним из биљака и гљива)

Александар Флеминг шкотски научник први открио прави лек против бактерија. Гајио је бактерије у Петријевим шољама  у нади да нађе лек, али се десило да се једна  његова култура загадила гљивицама. Приметио је да на тим местима нема бактерија и да их нешто уништава. Утврдио је да је то  гљивица пеницилијум, врста буђи. То је било 1928.године а 1944.  добио је Нобелову награду за медицину.Његов изум су применили енглески научник Чејн и аустралијски лекар Флори. Из пеницилијума је изолован пеницилин први антибиотик
Лекови против бактерија називају се антибиотици. 




Антибиотици убијају бактерије или ометају њихов развој. Униште ћелијски зид, ометају размножавање или онемогућавају  стварање потребних супстанци. 
Данас се производе у виду капсула, таблета, али и крема, течности и масти. Добијају се на лекарски рецепт и не сму се узимати на своју руку.Неки могу изазвати алергијске реакције које могу довести до смрти. 

У људским цревима живе бактерије су корисне јер учествују у варењу хране и помажу нам да дођемо до врло значајних супстанци. Оне се називају пробиотици  или " цревна флора".Цревну флору имају и животиње , укључујући и инсекте.

Антибиотици могу да униште и део наше цвевне флоре, па се увек уз антибиотике увек препоручују пробиотици. 

Погледајте предавање са РТС 3:ОВДЕ




ПОГЛЕДАЈТЕ И ОВАЈ КРАТКИ ФИЛМ:


И ОВАЈ КРАТАК ЦРТАНИ ФИЛМ:



НАПИСАТИ У СВЕСКУ:БАКТЕРИЈЕ И АНТИБИОТИЦИ


Александар Флеминг 1928. године открио лек против бактерија. Из буђи пеницилијум изолован први антибиотик пеницилин.

Лекови против бактерија називају се антибиотици.
Они убијају бактерије или ометају њихов развој.
Узимају се искључиво на рецепт и терапија се несме прекидати.
Пробиотици :
- живе у цревима
- помажу у варењу и обезбеђују важне супстанце
- имају их и животиње


ДОМАЋИ ЗАДАТАК  8: 
Одговорити на питања. 

1." Врати се" зачас времепловом у 1928. годину. Ти си новинар који треба да извести о открићу Александра Флеминга. Напиши новински чланак и дај му наслов.


2. На линију упиши слова  сваког догађаја , тако да добијеш правилан редослед код особе које је одлучила да прекине терапију са антибиотицима.

а) прекид терапије
б) узимање антибиотика
в) почетак болести
г) умирање јединки бактерија које су мање отпорне на антибиотике
д) преживљавање јединки бактериија које су отпорне на бактерије

________________________________

3. Повежи болест са узрочником који је преноси или изазива , тако што ћеш број који се налази испред болести написати на линији испред узрочника

1. лајмска болест    2. туберкулоза  3. тетанус  4. пантљичара  5. гонореја  6.салмонела


________ бактерије        ___________ животиње

4. Истражи упутство за коришћење антибиотика

Име антибиотика_________________
Чему је лек намењен______________
Када се лек не сме користити_______________
Посебне мере опреза ______________________
Како се лек употребљава____________________
Трајање лечења_____________
Могућа нежељена дејства_____________

Шта те највише изненадило у упутсву за коришћење лека?


25.  мај 2020.


НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Повреде и прва помоћ

Прва помоћ представља скуп поступака којима се помаже повређеној особи или оболелелој особи до доласка хитне помоћи, лекара или обучених спасиоца.Указује се на месту несреће или на безбедној удаљености од њега. Она се разликује од стручне медицинске помоћи. Важно је не паничити, водити рачуна о томе да се не наштети особи којој се указује помоћ и не радити више него што је потребно.
Да не би било повреда  битна  је превенција.
Превенција подразумева такво поступање које ће спречити да до болести или повреде било какве врсте дође.
Мере заштите су врло битне али се разликују од повреде до повреде

Као спољашњи омотач тела кожа је стално у непосредном додиру са спољашњом средином и изложена је различитим повредама: посекотинама, убодима, опекотинама, промрзлинама.Због тога је важно да знамо како да правилно реагујемо у случају повреде коже.
 Код мањих повреда посекотина потребно је рану очистити рану дезинфекционим средством       ( јод), користити стерилну газу и заштити флатеро  или завојем.

Код већих повреда зауставити крварење а ако је прелом имобилисати повређен део тела и потражити лекарску помоћ.

Погледајте предавање са РТС 3: овде




НАПИСАТИ У СВЕСКУ:Повреде и прва помоћ

Прва помоћ представља скуп поступака којима се помаже повређеној особи или оболелелој особи до доласка хитне помоћи, лекара или обучених спасиоца.

Превенција подразумева такво поступање које ће спречити да до болести или повреде било какве врсте дође.

ДОМАЋИ ЗАДАТАК  9: 

Овај пут ћете сами прочитати лекцију пошто је штета да се не прочита  и за сваку повреду написати следеће:

Ујед пчеле:
-  превенција- 
- симптоми - 
- прва помоћ-

Ујед крпеља:
- превенција-
- симптоми-
- прва помоћ-

Сунчаница:
- превенција-
- симптоми-
- прва помоћ-

Топлотни удар:
- превенција-
- симптоми -
- прва помоћ-

Нема коментара:

Постави коментар