Осми разред

Драги осмаци, овде ћу постављати лекције за вас, пратите моје инструкције и одговоре шаљите на mail mjdkostic79@gmail.com.У наслову maila  напишете име, презиме и разред.

ЛЕКЦИЈА: Оштећење озонског омотача

Отворите уџбеник на страни 134. Обратите пажњу на појам озон, хемијску формулу озона и његову улогу. На 135. страни видећете где су се појавиле прве озонске рупе, ко је главни узрок оштећења озонског омотача, шта се дешава у атмосфери, када се озон нађе.
Страна 136. показује вам које су последице оштећења озонског омотача.


У  свеску   напишите наслов лекције, а затим препишите оно што ћу вам написати овде.
Озон је молекул сачињен од 3 атома кисеоника.
На висини 40км од површине земље озон формира озонски омотач који штити нашу планету од UV зрачења.
ФРЕОНИ су гасови који су основни узрок оштећења озонског омотача.

 ДОМАЋИ ЗАДАТАК  1 :нацртајте  слику приказ озонских рупа, обележите   одговорите на питања са 136. стране.



 Утврђивање лекције озонског омотача 




 Пошто смо претходног часа обрадила лекција  оштећење озонског омотача  погледајте  цртани филм на ову тему.


НОВА ЛЕКЦИЈА:  Киселе кише , сушење шума



  Данас такође учимо о последицама загађења животне средине.  На страни 137. прочитаћете да сагоревањем фосилних горива у атмосферу се емитује не само угљен-диоксид већ и оскиди азота и сумпора. Они  реагују са воденом паром и као резултат те реакције настају киселе кише. Када  пређете са читањем на 138. страну видећете како киселе кише утичу на живи свет. На крају сазнаћете шта се мора предузети да би се спречило аерозагађење.




ОБАВЕЗНО погледајте презентацију јер вам је ту све лепо објашњено!




ДОМАЋИ ЗАДАТАК 2: У свеску препишите мапу лекције са 139.стране , сликајте и пошаљите на mjdkostic79@gmail.com. Такође се одговорите на следећа питање.

1. Шта је ерозија?
2. Који типови ерозије постоје?
3. Објасни појам дезертификација?


 НОВА ЛЕКЦИЈА: Ерозија, нестајање врста


Пошто видим на основу одговора  које сте ми проледили путем маила на питање која сам вам ранијен поставила видим да сте упознати са појмом ерозија и узроцима нестајања врста о којима смо причала раније. Ово што сам писала на блогу написаћу   треба да имате у свексама. Такође сте имали предавање на РТС 3 на ову тему.Надам се да сте га гледали.





Наслов:Ерозија. нестајање врста


Земљиште је растресити површински слој литосфере који је настао под утицајем живих бића, воде и ваздуха .
 УЛОГА ЗЕМЉИШТА: разградња органских материја, станиште,....

Ерозија је процес физичког губитка површинских слојева земљишта.
Водена- под утицајем воде
Еолска- под утицајем ветра

ДЕЗЕРТИФИКАЦИЈА- ШИРЕЊЕ ПУСТИЊА
Узроци ширење пустиња: прекомерна испаша, прекомерно коришћење земљишта,ерозија, уништавање шумских и зељастих екосистема

Узроци нестајања врста:
ПРИРОДНО ( еволуција)
ДЕЛОВАЊЕМ ЧОВЕКА ( уништавање природних станишта, прекомерни лов и криволов, трговином дивљим врстама, прекомерно брање биљака и гљива, уношење страних врста- ИНТРОДУКЦИЈА)



ПРИМЕР ИНТРОДУКЦИЈЕ: АМБРОЗИЈА



23.март 2020.година

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: ГЛОБАЛНЕ ПРОМЕНЕ  (УТВРЂИВАЊЕ)



Данас ћемо понављати све што смо радили претходних часова а тиче се глобалних промена које тренутно погађају нашу планету. Пред вама је десет задатака различитог типа које треба да решите и пошаљете на мој маил.Такође можете градиво поновити са наставником на РТС -у 3.



ДОМАЋИ ЗАДАТАК 3:

1. Утврди  који су искази тачни  (Т) односно нетачни (Н):

Заокружи одговарајуће слово.
Загађен ваздух одмах се може препознати                                                                        т   н
Саобраћај је главни загађивач ваздуха.                                                                            т   н
Озонски омотач се налази у стратосфеи , на око 40км од земљине површине.         т   н
 Еолска ерозија је процес одношења земљишта водом._                                                т   н



2. Допуни реченице:

- Озон је ____________________________________________________________
- Киселе кише су _____________________________________________________
- Дезертификација је__________________________________________________
- Дуготрајно излагање УВ зрачењу изазива код човека____________________




3. Заокружи слова испред тачних одговора:

Киселе кише:
а/ настају од загађивача који реагују са воденом паром у ваздуху
б/ могу променити хемијски састав воде и земљишта
в/ настају од CFC једињења
г/ могу оштетити споменике



4. Заокружи словo испред тачног одговора:

Киселе кише настају услед повећања концетрације оксида:
а/ фосфора и азота
б/ азота и сумпора
в/ азота и угљеника



5. Наброј последице глобалног загревања:

_________________________
_________________________
_________________________



6 . У близини место у којем Марко живи нема индустрије. Ипак , стручњаци су утврдили да је оближња шума страдала због киселих  киша. Марку није јасно како у  његовом крају могу да падају киселе кише.Објасни.

______________________________________________________________________________




7. Одговори на питање:

Који гасови су главни узрок  глобално загревање наше планете?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



8. Ко  су извори  фреона (CFC)?

_______________________________________________________________________________ 



9. Шта је интродукција?

_____________________________________________________________________________



10. Пажљиво погледајте слику и  допуни реченице:



А на слице је приказан____________________________________________
Б дужа стрелице на слици означавају_______________________________
В  краће стрелице које се одбијају о омотач означавају________________
Г омотач око планете је____________________________________________

СРЕЕЕЕЕЕЕЕЕЋНО!!!!!!!!!!!


30.март. 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: КОНЦЕПТ ОДРЖИВОГ РАЗВОЈА



Човеков утицај  на природу и прекомерно искоришћавање природних богатстава (ресурс) непосредно су повезени с повећањем бројности и густине људских популација. Искуство је показало је  друштво не може дуго да се развија ако се ресурси и даље буду користили  и загађивали животну  срединау. Пошто је развој друштва у великој мери заснован на нерационаланом коришћењу природних богатстава , загађивање је све веће.  Унишетени су многи природни екосистеми ,  нека природна богатства скоро су потрошена а  опстанак човека је угрожен. Зато је постављена нова филозофија друштвеног развоја - план одрживог развоја.





Одрживи развој подразумева брижљиво коришћење природних богатстава, да би се она сачувала за будуће генерације. 

Морају се плански користити природни ресурси и више користити обновљиви извори енергије, биолошки производити храна , рециклирати....




Све ово што сам нам написала имате објашњено у вашем уџбенику на страни и на презентацији. Погледајте презентацију и обратите пажњу на текст.

ТАКОЂЕ ПОГЛЕДАЈТЕ ЕКОЛОШКИ  ФИЛМ:" НА НАМА ЈЕ"



ДОМАЋИ ЗАДАТАК 4:
За домаћи задатак има да погледате презентацију, прочитате лекцију из уџбеника и извучете оно што је по вама најбитније.Сликајте и пошаљите на мој маил.

О6.април. 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:  ПРИРОДНИ РЕСУРСИ - ОДРЖИВО  КОРИШЋЕЊЕ




 У претходној лекцији помињали смо шта су ресурси. Они представљају богатство сваке земље. Природни ресурси су неопходни  људима за живот и опстанак. 



Најчешће се деле на : необновљиве и обновљиве. 

На страни 158. и 159. имате наведену поделу и објашњење. Необновљиви су присутни у ограниченим количинама.То су ресурси  чије је обнављање немогуће или је за то потребан дужи временски период. У најважније необновљиве ресурсе  спадају руде метала ,минерали, нафта, угаљ, земни гас  који су настајали у дуготрајном процесу еволуцује Земље.



Обновљиви ресурси су они који могу самостално да се обнављају уколико нису прекомерно потрошени или уништени. У њих се убрајају шуме, ливаде, пашњаци , вода земљиште , жива бића ( биогорива), ваздух , Сунце , ветар.





Коришћење природних ресурс мора бити усклађено са основном идејом концепта одрживог развоја. 





Обавезно погледајте предавање са РТС 3  које се налазе на овом линку:
https://youtu.be/xAVNnRz_2nw

Такође и овај филм:


НАПИСАТИ У СВЕСКУ:  ПРИРОДНИ РЕСУРСИ - ОДРЖИВО  КОРИШЋЕЊЕ


ПРИРОДНЕ РЕСУРСИ су природна богатства једне земље.
  
Деле се на на :
1.Необновљиве :
а/ нафта, природан  гас , угаљ, минерали, руде метала

2. Обновљиве:
а/ жива бића, шуме, ливаде, пашњаци,земљиште,  сунце, вода, ваздух, ветар

Коришћење природних ресурс мора бити усклађено са основном идејом концепта одрживог развоја. 

ДОМАЋИ ЗАДАТАК 5:
Одговорити на првих пет питања са 160 стране. Одговоре слати на маил.

14.април. 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:  ЕНЕРГЕТСКА ЕФИКАСНОСТ




Енергетска ефисност подразумева смањење утрошка енергије за производњу и живот људи. Подразумева различите мере које се примењују у циљу смањења потрошње енергије ( техничке мере или промене у понашању). На пример рационалнију и ефискаснију употребу енергије без било каквог одрицања ( користићемо штедљиве сијалице и тако штедети струју, а не седети у мраку)



У свету 5. март је Светски дан енергетске ефикасности.



Најчешће мере које се предузимају ради смањења губитка енергије и повећења енергетске ефикасности су: замена необновљивих енергената обновљивим, замена енергетски неефикасних потрошача ефикасним, изолациија простора, замена дотрајале столарије, уградња мерних уређаја за потрошаче



Енергетски ефикасан уређај се сматра онај који има висок степен корисног дејства, тј. мале губитке приликом трансформације једног вида енергије у други. На  пример обична сијалица велики део електричне енергије претвара у топлотну, а само мали у корисну светлосну енргију и зато се сматра енергетски неефикасним уређајем.



Енергетска звездица - енергетски ефикасан уређај


Постоје две извора енергије: необновљиви и обновљиви извора енергије. Необновљиви су фосилна горива ( угаљ, нафта, гас) и нуклеарна (уранијум). Обновљиви су геотермални извори ( извори  топле воде), сунчева ( соларна енергија), снага ветра, вода ( водени токови, плима и осека, таласи), биомаса ( биогорива)

Предности обновљивих извора енергије: не загађују животну средину, технологија ниског ризика, отаварају се нова радна места у неким будућим гранама, велики потенцијал за извоз на глобалном нивоу, не троше се- обновљиви су, нема опасног отпада, могу произвести више енергије. Све ово имате описано у уџбенику од 161 до 164 стране.

Обавезно погледајте:



00



НАПИСАТИ У СВЕСКУ:  ЕНЕРГЕТСКА ЕФИКАСНОСТ


Постоје двa  извора енергије: необновљиви и обновљиви 
 Необновљиви су :
1.фосилна горива ( угаљ, нафта, гас) 
2. нуклеарна (уранијум). 

Обновљиви су:
1. геотермални извори ( извори  топле воде)
2. сунчева ( соларна енергија) 
3.снага ветра
4. вода ( водени токови, плима и осека, таласи)
5. биомаса ( биогорива)-подразумева енергију добијену од не- фосилног органског материјала.Ова биомаса долази из фабрика за прераду дрвета, отпада са пољопривредних газдинстава,шумских газдинстава

Енергетска ефисност подразумева смањење утрошка енергије за производњу и живот људи. 

Енергетски ефикасан уређај се сматра онај који има висок степен корисног дејства, тј. мале губитке приликом трансформације једног вида енергије у други.

Енергетска звездица - енергетски ефикасан уређај



ДОМАЋИ ЗАДАТАК 5:
Одговорити на првих пет питања са 165. стране. Одговоре слати на маил.




21.април. 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:  ОТПАД И РЕЦИКЛАЖА


Свесни сте да утицај човека на  природу може бити позитиван и негативан.Такође, многи људи на друге врсте делују директно ( непосредно ) и индиректно (посредно).Ево примера да буде јасније шта је директан,  а шта индиректан утицај . Када човек посече дрво он има директан утицај на  ту биљку, али истовремено индиректно утиче и на друге врсте које су у некаквом односу са тим дрветом   ( веверица - дом, детлић - извор хране....)



 Када причамо о негативном утицају причамо о отпаду - материјалима које човек враћа у природу.
 Отпад чине  различити одбачени предмети и материјали који се одлажу на одређен начин.
Може се поделити у више група:  према агрегатном стању (чврст, течан, гасовит), према пореклу - извору (комунални, идустријски, пољопривредни, медицински), према саставу ( стакло, папир, пластика , лименке, гуме, органски отпад), према степену опасности ( опасан , безопасан) . Чврст отпад завршава углавном на санитарним  депонијама или дивљим које представљају јако велики проблем данашњег живота.

Шта су депоније или сметилишта? То су посебна места у близини градова специјално пројектована за одлагање отпада. Отпад се изручује, механичи сабија, дезинфикује и покрива слојем земље. Касније се на том месту засаде биљке тј озелени.


Поред одлагања отпада може да се спаљује и рециклира.

Спаљивање је скупа , али ефикасна метода. За спаљивање се користе спалионице с пречистивачима отпадних гасова. Топлотна енергија може да се искористи , а шљака која настаје спаљивањем  користи се као подлога за путеве.

Поред одлагања, спаљивања отпад можемо  да разврставамо и након тога  рециклирамо.  Рециклажа је употреба отпада као секундарне сировине у поновној производњи.На овај начин штеде се сировине, смањује се загађивање животне средине (воде, ваздуха, земљишта), смањују се потреба за енергијом, добијају се јефтинији производи....

Шта се рециклира? 
Стакло, папир, алуминијум, гума пластика, органски отпад   ( неупотребљени делови хране- остаци воћа, поврћа, талог кафе, љуска од  јајета, суво лишће, измет животиња)



Органски отпад се употребљава за формирање КОМПОСТА - врсте органског ђубрива.Компостирање подразумева сакупљање и излагање органског отпада биолошкој разградњи.




Погледајте презентацију која је емитована на РТС 3:ОВДЕ



НАПИСАТИ У СВЕСКУ:  ОТПАД И РЕЦИКЛАЖА


Отпад чине  различити одбачени предмети и материјали који се одлажу на одређен начин.

Може се поделити у више група:

-  према агрегатном стању (чврст, течан, гасовит)
-  према пореклу - извору (комунални, идустријски, пољопривредни, медицински)
-  према саставу ( стакло, папир, пластика , лименке, гуме, органски отпад)
-  према степену опасности ( опасан , безопасан)


Решавање проблема отпада:
- депоније - одлагање
Депоније ( сметилишта) су посебна места у близини градова специјално пројектована за одлагање отпада.
- спаљивање - спалионице
- разврставање - РЕЦИКЛАЖА -
Рециклажа је употреба отпада као секундарне сировине у поновној производњи.

Рециклира се:стакло, папир, алуминијум, гума пластика, органски отпад   ( неупотребљени делови хране- остаци воћа, поврћа, талог кафе, љуска од  јајета, суво лишће, измет животиња)

Предности рециклаже:
- смањење загађења
- уштеда сировина
- јефтинији производи
- нова радна места

Органски отпад се употребљава за формирање КОМПОСТА - врсте органског ђубрива

ДОМАЋИ ЗАДАТАК 6:

За домаћи задатак имате да направите неки предмет од материјала који може да се рециклира. Да ли  ће то бити нека кутија за накит,  чаша за оловке, ваза за цвеће, фигура  ваш је избор. Када направите сликајте ми он што сте направили и пошаљите на маил.


10.мај. 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:  Савремен начин живота


Пажљиво прочитајте лекцију.  од  177  до 180 стране.  Видећете које су предности  и мане савременог начина живота. 
Из текста моћете да закључите да на савременог човека штетно утиче бука, конзумирање брзе хране и  дувански дим.

Шта је бука? Бука је сваки непријатан звук који се издваја својом јачином. Извори буке могу бити природни и вештачки. Природни извори су мањег интезитета и потичу од природних феномена  и животних активности различитих организама. ( цвркут птица, звук водопада...)

Вештачки извори су саобраћај, индустрија, музички уређаји.... Та бука је различита по пореклу, интезитету и трајању. Изражава се у децибелима. 
Бука изазива, наглувост, глувоћу, узнемиреност, повећава крвни притисак, убрзава рад срца, ремети одмор, сан, концетрацију...

Брза храна садржи велике количине каролија, масноћа и шећера. Toј врсти хране се често додају супстанце које продужавају рок и дају бољи изглед, укус и мирис. То су адитиви. Последице су бројне од гојазности, преко дијабетеса, кардиоваскуларних проблема...

Цигарете садрже преко   4000 отровних супстанци ( угљен- моноксид, катран, никотин, амонијак) , од чега су 43 канцерогене.Отровима из дуванског дима нису изложени само пушачи  већ их удишу и тзв. пасивни пушачи. , они који се налазе у простору у којем активни пушачи пуше. Дувански дим  проузрукује главобољу, проблеме са синусима, астму, рак дисајних путева, иритације очију, .....


Погледајте презентацију са РТС 3: овде

ДОМАЋИ ЗАДАТАК 7:

За домаћи задатак имате да  одговорите на  питања са 180 . стране у уџбенику. Одговоре слати на маил.


18.05.2020.



НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:  ПОНАВЉАЊЕ

1. Наведи основне делове ћелије?
2. Ко је открио ћелију и по чему се ћелије разликују?
3. Шта су аутотрофни, хетеротрофни , миксотрофни организми?
4. Како се назива зелени пигмент биљака?
5. Шта су ћелијске органеле?
6. Понуђене организме сврстај у одговарајуће царство:
  - бичар__________
  - маховине_________
  - бактерија салмонела_______
  - буковача_______
  - жирафа_________
7. Од понуђених тврдњи заокружи оне по којима се биљна ћелија разликује од животињске ћелије :
ћелијски зид    центриола    ћелијска мембрана   вакуола  цитоплазма   хлоропласт

8. Објасни зашто вируси нису жива бића?Шта је то што немају као сва друга жива бића?
9. Упиши одговарајући назив поред објашњења:
- даје облик ћелији, штити је и селективно пропустљива________
- више ћелија сличног облика, величине, грађе и исте улоге формира ________
- организми који живе на рачун другог живог  организма__________
- више ткива формира_______
- организми који живе на рачун угинулог организма________
- више органа формира __________

10. Који су вегетативни ,  а који репродуктивни биљни органи?
11. Поред биљака које још две групе живих бића имају ћелијски зид?
12. Ћелијски зид биљака је грађен од____________
13. Поред органа биљака напиши улогу истог:
- корен _______________________________
- цвет_________________________________
- лист ________________________________

13. Наведене тврдње односе се на цртеж који приказује делове цвета.



 Иза сваке тачне тврдње заокружи слово Т, а иза нетачне Н.
 Цвет је двополан. Т Н
 Плодник тучка налази се изнад цветне ложе. Т Н
 Жиг тучка налази се на мањој висини од прашничких кеса. Т Н
 На слици се виде два чашична листића. Т Н
 Грађа цвета приказаног на слици указује да се ради о цвастима. Т Н

14. Повежи науку са предметом њеног проучавања :
1) ботаника                               човек
2) микологија                           биљке
3) микробиологија                   микроорганизми
4) антропологија                      гљиве
5) зоологија                              животиње

15. Биљке одају угљен-диоксид током процеса:
1) усвајања воде  2) транспирације; 3) фотосинтезе 4) дисања.

16. Ћелије свих организама имају:
 1) једро  2) хлоропласте  3) ћелијски зид   4) наследни материјал.

17. Допуни започете раеченице
- Прашник је  __________ полни орган цвета.
- Тучак је ________  полни орган цвета.

18. Шта је зигот?
19.


КРАТКА ПРОВЕРА ЗНАЊА ГРАДИВА ШЕСТОГ РАЗРЕДА 

ОВДЕ



Нема коментара:

Постави коментар