Пети разред

Драги петаци  надам се да ћемо у наредном периоду лепо сарађивати као и до сада. На овом блогу наћете сва упутства како да савладамо нове садржаје у наредном периоду. Домаће задатке слаћете на мој маил mjdkostic79@gmail.com. У наслову маилу напишите име , презиме и разред.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Прилагођености живих бића.  (упишете наслов лекције и у свеску)

Када отворите уџбеник на страни 123. видећете питања:
1.Зашто видра има вретенаст облик тела?Како је видра прилагођена кретању на копну?
Пробајте да одговорите на питања у уџбеник.

ИДЕМО ДАЉЕ.ИЗВИЊАВАМ СЕ ШТО НИСАМ РАНИЈЕ СЕ ОГЛАШАВАЛА АЛИ ОД ДАНАС ПОЛЕЋЕМО!!!!!!!



Одговор на питања: Вретенаст облик тела омогућава јој да се лакше креће кроз водену средину. Има кратке  мишићаве ноге које јој олакшавају кретање на копну.


Шта су ПРИЛАГОЂЕНОСТИ И АДАПТАЦИЈЕ?

ПРИЛАГОЂЕНОСТИ И АДАПТАЦИЈЕ су особине које омогућавају опстанак живих бића у одређеној средини.Оне се наслеђују и настале су као одговор на променљиве услове средине током времена. Различити организми се различито адаптирају одређеним услома животне средине.

На пример:
- видра има издужено вретенасто тело, мишићав реп и пловне кожице које јој омогућавају живот у води
- вук. лисица, вепар мењају густину крзна са сменом годишњих доба -ЛИЊАЊЕ
- птице мењају густину перја - МИТАРЕЊЕ
- кактуси- имају дебеле сочне листове који им омоћавају да опстану у тешким условима живота

СВЕСКА: ПРЕПИШЕТЕ У СВЕСКУ
НАСЛОВ: Прилагођености живих бића.

ПРИЛАГОЂЕНОСТИ И АДАПТАЦИЈЕ су особине које омогућавају опстанак живих бића у одређеној средини.Оне се наслеђују и настале су као одговор на променљиве услове средине током времена. Различити организми се различито адаптирају одређеним услома животне средине.


Примери:
- видра има издужено вретенасто тело, мишићав реп и пловне кожице које јој омогућавају живот у води
- вук. лисица, вепар мењају густину крзна са сменом годишњих доба - ЛИЊАЊЕ
- птице мењају густину перја - МИТАРЕЊЕ
- кактуси- имају дебеле сочне листове који им омоћавају да опстану у тешким условима жи


ДОМАЋИ ЗАДАТАК 1:
Урадити домаћи на 130.131.132. страни сликати и послати на маил mjdkostic79@gmail.com  
Проверу знања које имате на крају лекције урадите чисто да сами себе проверите без гледања у решење.







 НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Живот у води, на копну у земљи (упишете наслов лекције и у свеску)

Пошто сте свесни да у различитим срединама владају различити услови живота онда можете закључити да се  различити организми   на  различите услове различито прилагођавају.
У уџбенику имате посебно живот у води, живот на копну и у земљи. Прочитајте све три лекције али највише обратите пажњу на конкретне примере: шкољка, риба (136.стр),прилагођеност биљака копненом начину живота (142 .стр). мрав (143. стр) кртица (147.стр) и кишна глиста (149.стр).

СВЕСКА: ПРЕПИШЕТЕ У СВЕСКУ
НАСЛОВ: Живот у води, копну и у земљи


ДОМАЋИ ЗАДАТАК 2:
За  домаћи задатак имате да попуните ову табелу на основу прочитаног. У реду где пишу услови живота треба да наведете какви су улови живота у води, на копну и ваздуху. У другом реду треба да напишете које организме срећемо у којој средини и како се они прилагођавају условима живота.На  пример за  воду риба а њене прилагођености су шкрге, пераја, слузаво тело................




Једва чекам да видим како сте уради!!!!!! шаљите на мој маил mjdkostic79@gmail.com.

Нацртати табелу и попунити.




Живот на копну
Живот у води
Живот под земљом
Услови за живот



Живи свет и прилагођености






24.март 2020. 

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:ЗАШТО СЕ РАЛИКУЈЕМО ОД СВОЈИХ РОДИТЕЉА

  На  почетку петог  разреда децо учили смо да се наследни материјал налази у свакој ћелији. Код бактерија се налази расут по цитоплазми,  а док се у ћелијама осталих организама налази у једру. Он је сачињен од гена , па се често назива и  генетички материјал.

НАСЛЕДНИ МАТЕРИЈАЛ НОСИ ИНФОРМАЦИЈЕ О НАСЛЕДНИМ ОСОБИНАМА.

ЗАШТО СУ ВАЖНИ ГЕНИ?

ГЕНИ ДАЈУ УПУТСТВА ЋЕЛИЈИ  ЗА СТВАРАЊЕ СУПСТАНЦИ  КОЈЕ ДЕФИНИШУ ИЗГЛЕД , ОСОБИНЕ ЖИВИХ БИЋА И УЧЕСТВУЈУ У ЖИВОТНИМ ПРОЦЕСИМА.

Наука која проучава гене назива се генетика.

Путем гена ми наслеђујемо одређене особине. Разликујемо 3 врсте особина:
- НАСЛЕДНЕ - коврџава кос, боја очију
- НЕНАСЛЕДНЕ - 
- НАСЛЕДНЕ -ПОДЛОЖНЕ УТИЦАЈУ СРЕДИНЕ -гојазност
       
Треба да схватите да постоје особине које се наслеђују и оне које се не наслеђују. На стварање неких особина свакако утиче и средина у којој живите.

ДОМАЋИ ЗАДАТАК  3:
На  постављена питања одговори, одговоре сликај и пошаљи на мој маил.



1.Уколико је тврдња тачна , напиши слово Т, а уколико је нетачна , слово Н



а) Наследни материјал се на налази у ћелиском једру свих живих бића.

б) Бактерије немају гене.
в) Наследне особине се преносе на потомство.
г)  Наследне материјал се састоји из гена.


2. Размисли да ли су у питању наследне или стечене особине па напиши:
а) Петар има браон косу      _________________
б) Ханина омиљена боја је љубичаста._________
в) Слон има велике уши.______________
г)БУндеве су наранџасте боје._______________
д) Лука зна да вози бицикл.__________________
ђ) Зебра има црно- беле пруге._________________
е) Сара има ожиљак на нози._____________

3.Одговори на постављена питања
 а)Шта су наследне особине?

б)Како се другачије назива наследни материјал?


30.март.2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: РАЗМОЖАВАЊЕ И РАЗНОЛИКОСТ

У првом полугодишту учили смо које су заједничке особине свих живих бића. Надам се да их се сећате! Пробајте да их у себи набројите! Једна особина која мора бити набројана је  и размножвање. Шта је размножавање? Сто пута постављено питање, вероватно ће неко од вас помислити😀. 
Размножавање је зајденичка особина свих живих бића . Суштина размножаање је остављање потомстава и продужетак сваке врсте.
Све то имате написано у уџбенику на 16. страни. Такође смо учили да постоје два основна типа размножавања : бесполно и полно.

Објашњавала сам да код бесполног постоји  један родитељ и да  новостала јединка  има исти наследни материјал као родитељ. У уџбенику имате описан пример бесполног  размножавања афричке љубичице   стр. 17 помоћу вегетативног органа листа. 




 Код полног потребна су два родитеља и нови организам има комбинацију наследног материјала  оба родитеља. У полном размножавању учествују полне ћелије ГАМЕТИ чијим спајањем настаје зигот  из кога се развија  нова јединка.



Оно штоје битно јесте да знате је да бесполно размножавање не обезбеђује разноворсност јединки исте врсте.

СВЕСКА: ПРЕПИШЕТЕ У СВЕСКУ
НАСЛОВ: РАЗМНОЖАВАЊЕ И РАЗНОЛИКОСТ



Размножавање је заједничка особина свих живих бића која обезбеђује продужетак сваке врсте. 



У свеску прецртате табелу са 19 . стране, напишете шта је написано и нацртано у њој. Сликате и пошаљете ми на маил да видим да ли сте урадили.




ДОМАЋИ ЗАДАТАК  4 :



У уџбенику на страни 18. одговори на 3 питања разумеш ли везано за везано за зелену алгу каулерпу. Урађен домаћи сликате и пошаљете на мој маил.





06. 04. 2020. 
НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: РАЗНОЛИКОСТ ЈЕДИНКИ И ЗАШТО ЈЕ ОНА ВАЖНА



 Прошли пут смо  поновили шта је размножавање, који типови размножавања постоје и зашто је оно важно. 




Сада када отворите уџбеник 2 на 21. страни и погледате слику врабаца видећете да они сви припадају истој врсти али  и да су слични и да се разликују по неким особинама. Шта мислите од чега потиче разноликост међу њима? 

Сличног су облика и грађе али се разликују  по величини, бојама и шарама. Разноликост потиче од полног размноожавања.



Када посматрате крдо  коња  или јато голубова  сигурно  ти на први поглед делује да су све јединке исте . Међутим када се мало боље загледаш видећеш да то није баш тако. Јединке исте врсте  се ипак разликују и то се зове  ВАРИЈАБИЛНОСТ. Она потиче од раличите комбинације наследног материјала родитеља и од утицаја средине.  Све ово можете прочитати од 21 до 26. стране.



ЗАШТО је битна варијабилност међу јединкама исте врсте?( прочитајте примере од 27 до 29 стране).

Варијабилност је битна јер свакој врсти обезбеђује  веће шансе за опстанак у природи. 

Погледајте на овом линку предавање са РТС : биће вам лакше да схватите све што смо претходних часова радили


https://youtu.be/ms5rjAO2z30

Погледајте и ову презентацију!




СВЕСКА: ПРЕПИШЕТЕ У СВЕСКУ
НАСЛОВ: РАЗНОЛИКОСТ ЈЕДИНКИ И ЗАШТО ЈЕ ОНА ВАЖНА


Варијабилност је разноликост међу јединкама исте врсте. 




Варијабилност потиче од:

- утицаја раличите комбинације наследног материјала од родитеља ( полног размножвања)
- утицаја средине



Јединке исте врсте се разликују по изгледу и понашању.



Разноликост свакој врсти обезбеђује веће шансе за опстанак.



ДОМАЋИ ЗАДАТАК  4 :

За домаћи задатак имате да  урадите провери своје знање на страни 26. уџбеник 2 и на 28. и 29.  страни задатке Разумеш ли?Ако нешто није јасно питајте слободно.

ПОГЛЕДАЈТЕ ПРЕЗЕНТАЦИЈУ!!!!!!!






14. април 2020.


Нашли смо се на крају целине НАСЛЕЂИВАЊЕ И ЕВОЛУЦИЈА. Надам се да сте схватили значај размножавања, поделу на бесполно и полно, разлике ова два типа размножавања, као и појам варијабилност.


САДА следи једна мала провера знања. Попуните празна поља означена звездицом. Када урадите , притисните "проследи"



ПРОВЕРА ЗНАЊА  се налази ОВДЕ






НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: УТИЦАЈ ЉУДИ НА ДРУГА ЖИВА БИЋА И ЖИВОТНУ СРЕДИНУ


У петом разреду учили смо да се биологија дели на више биолошких дисцплина. Пробајте да се сетите свих пет које смо помињали. Једна је  везана са наслов данашње лекције - АНТРОПОЛОГИЈА. Антропологија је наука која проучава човека. Зато утицај човека на друга жива бића називамо АНТРОПОГЕНИ УТИЦАЈ. Пошто  је човек живо биће , његов утицај убрајамо у биотичке факторе.



Свесни сте да утицај човека на  природу може бити позитиван и негативан.Такође, многи људи на друге врсте делују директно ( непосредно ) и индиректно (посредно).Ево примера да буде јасније шта је директан,  а шта индиректан утицај . Када човек посече дрво он има директан утицај на  ту биљку, али истовремено индиректно утиче и на друге врсте које су у некаквом односу са тим дрветом   ( веверица - дом, детлић - извор хране....)

Свесни сте да човек далеко има већи негативан утицај на природу:загађује воду, ваздух , земљиште, сече шуме, изграђује саобраћајнице, туристичке центре. уноси нове врсте  у нова станишта, лов, криволов.......Негативним утицајем човек смањује број врста и мења услове средине. Зато природа све нам враћа као бумеранг и негативно утиче на здравље као  и квалитет живота човека.

Позитиван утицај  човека огледа се у активностима које подстичу разноврсност у природи, спречавају загађење воде, ваздуха и земљишта и  ограничавају искоришћавање природног богатства.
Све ове примере позитивног утицај и негативног утицаја можете прочити на 45 и 46. страни.


ПОГЛЕДАЈТЕ ПРЕДАВАЊЕ СА РТС 3:ОВДЕ

НАПИСАТИ У СВЕСКУ:УТИЦАЈ ЉУДИ НА ДРУГА ЖИВА БИЋА И ЖИВОТНУ СРЕДИНУ



Антропогени утицај је утицај човека на жива бића и животну средину.

Може  бити:
- ДИРЕКТАН (непосредан)
- ИНДИРЕКТАН ( посредан)
- НЕГАТИВАН (загађивање ваздуха, воде, земљишта, лов, криволов, сеча шума, уношење нових врста, исушивање бара и мочвара)
- ПОЗИТИВАН (3R " Reducw , reuse , recycle"  у преводу " Смањи, поново употреби и рециклирај", спречавање загађивања, ограничено коришћење природних ресурса....)


ДОМАЋИ ЗАДАТАК  5 :

За домаћи задатак имате да  урадите задатак "Разумеш ли"  на страни 48. уџбеник 2 и на  49.  страни  експеримент и да одговорите на питања. У експерименту спајалица је газивода. Ако нешто није јасно питајте слободно.


21. април 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: Заштита  живих бића и животне средине


Прошли час смо учили да утицај човека  на жива бића и животну средину   може бити позитиван и негативан. Данас треба да научимо како и на који начин можемо да заштитимо угрожена жива бића и одређен део неке животне средине. 




 Заштита и очување природе је један дуготрајан ,  врло сложен  и скуп процес.



1.Прва корак  коју научници морају да учине да би помогли у очувању неке врсте је да је добро проуче и сазнају што више о њој. Они долазе до сазнања  о изгледу те врсте, начину живота, распрострањености,  , али и  о томе шта је  конкретно угрожава.Сва та научна сазнања објављују се у посебним научним издањима   које се називају ЦРВЕНЕ КЊИГЕ стр.  51 и 52. 

Оне имају двоструки значај: на основу њих се прави план  како ће се нека врста заштити,  а и доступне су свима људима које се образују на ову тему. У њима се проверавају подаци на 5 година и измењују.

2. Друга корак у  заштити је законска заштита. Законом се штите не само врсте, него и области које оне насељавају. Те области  се проглашавају за заштићена природна добра ( национални паркови, паркови природе, резервати природе...). Наша земља се обавезала да ће поштовати све међународне законе о заштити природе.



3. Трећи корак су конкретне мере заштите. Нучници вештачки одгајају неке врте у  ботаничким баштама. зоолошким вртовима, научним институцијама, а након тога их враћају у своје природно станиште.


Обавезно погледајте презенатацију  са  РТС:ОВДЕ . 
Имате јако лепо објашњено и презентовано.



 НАПИСАТИ У СВЕСКУ:ЗАШТИТА ЖИВИХ БИЋА И ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ





Кораци у заштити природе су:
1.Први корак - научна основа
Научници долазе до сазнања  о изгледу те врсте, начину живота, распрострањености,  , али и  о томе шта је  конкретно угрожава.Сва та сазнања објављују се у посебним научним издањима   које се називају  ЦРВЕНЕ ЛИСТЕ  и  ЦРВЕНЕ КЊИГЕ . 



Црвене књиге су научна издања у којима се обајављују подаци о најугроженијим врстама. 



2. Други корак- законска заштита

Законом се штите не само врсте, него и области које оне насељавају. Те области  се проглашавају за заштићена природна добра ( национални паркови, паркови природе, резервати природе...).
  
Национални паркови Србије:
Тара, Копаоник, Фрушка гора, Шар - планина, Ђердап.



3. Трећи корак активне мере заштите


 Нучници вештачки одгајају неке врте у  ботаничким баштама. зоолошким вртовима, научним институцијама, а након тога их враћају у своје природно станиште.




ДОМАЋИ ЗАДАТАК  6 :

Пошто нам следи да урадите  неки пројекат ваш домаћи задатак ће бити да направите кућицу или  хранилицу за птице.
1. За  израду кућице за птице  треба да сазнате какав је облик крова најпогоднији за кућицу.
2. Кућицу/ хранилицу  правите од материјала који вам је доспупан. Могу бити материјали који су већ коришћени и којима ће ово бити нова намена. На тај начин рециклирате а истовремено правите нешто ново и корисно.
3.  Кућицу декоришите према вашој жељи. 
4. Ако доносите храну у кућицу  или у хранилицу , и ако птичице дођу пробајте да фотографишете. Није наравно обавезно. Ко успе супер!!!!!

ИМА ПУНО ИДЕЈА НА ИНТЕРНЕТУ😄🐦!!!!!

БУДИТЕ КРЕАТИВНИ


04. мај 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: ДИВЉЕ ЖИВОТИЊЕ КАО КУЋНИ ЉУБИМЦИ- ДА или НЕ



Људи  и животиње су одувек били повезани. У почетку животиње су биле само храна, а  касније су човеку помагале у обављању послова, у одбрани и са њима се дружио.Временом, одабирањем и укрштањем. човек је добио различите врсте животиња о којима се бринуо. 
Многе  те животиње су данас кућни љубимци, нарочито деце и старих људи. То су пре свих мачке и пси, нешто ређе мале птице. Све врсте ових животиња воде порекло од  дивљих животиња. 
Ипак , неки људи као кућне љубимце држе животиње које нису припитомљене , ако што су змије, мајмуни, корњаче....

Ако живиш у граду  , најчешће ћеш видети псе, мале или велике, расне или оне који нису расни. Ту су мачке  и мале птице  у кавезима. Птичице у кавезима на мораш баш да имаш. Замисли да тебе држе у стану , све ти угађају , али не смеш да изађеш. Признаћеш да то баш и није пријатно осећање ма како ти живот био удобан.
Ако живиш у мањем месту  или на селу, па и ако повремено одеш на село, видећеш многе животиње, од оних који човек гаји од оних који живе слободно у природи.


Погледајте презентацију са РТС:ОВДЕ



ДОМАЋИ ЗАДАТАК  7 :


За домаћи задатак имате да одговорите на питања са 61. стране ,  али пре тога морате прочитате текст испред питања да би знали да одговорите.Такође  можете да ми пошаљете слику вашег кућног љубимца и у пет реченица ми га опишете. Једва чекам да урадите овај домаћи задатак.

ВЕЛИКА ПОХВАЛА ОД СТРАНЕ НАСТАВНИЦЕ ЗА ПРЕТХОДНИ ДОМАЋИ ЗАДАТАК!!!!!!!!
 БАШ СТЕ МЕ ПРИЈАТНО ИЗНЕНАДИЛИ😍



10. мај 2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ: ЗНАЧАЈ БИЉНИХ И ЖИВОТИЊСКИХ  ВРСТА ЗА ЉУДЕ


Са овом лекцијом завршавамо још једну област. У вашем уџбенику можете прочитати и погледати на страни 63.   које су то самоникле јестиве биљке,  који њихов део може се користити у исхрани или шта се од њих  може направити. 

Поред самониклих јестивих биљака , видећете које су самоникле лековите биљке   ( нана, кантарион, камилица, мајчина душица) . Врло је важно знати да лековитост биљака зависи и од правилног брања, сушење и наравно припремања.

Важно је знати да постоје  и  биљке које садрже отровне хемијске састојке, опасне по човека и животиње.Добро ПОГЛЕДАЈТЕ   ЊИХОВЕ СЛИКЕ НА 64. страни. Ове биљке се не смеју брати  нити употребљавати !!!!!!!

Поред биљака велики значај за човека имају и животињске врсте које на пример користимо у исхрани ( дивљач) , као и које животиње су преносиоци узрочника болести.

Крпељ је паразитска врста пауколиких зглавкара.Крпељи могу бити преносиоци  бактерија које изазивају лајмску болест.



Погледајте предавање са РТС 3:Овде



НАПИСАТИ У СВЕСКУ:  ЗНАЧАЈ БИЉНИХ И ЖИВОТИЊСКИХ  ВРСТА ЗА ЉУДЕ



Самоникле биљке: шумска јагода, трњина, дрен, шипак, коприва, зеље, сремуш, винова лоза

Самоникле лековите биљке: питома нана, кантарион, камилица

Самоникле  отровне биљке: кукута, кукурек, велебиље

Преносици болести: крпељ

Отровне животиње: поскок, шарка, шарган




ДОМАЋИ ЗАДАТАК  7 :

За домаћи задатак имате да урадите  следећи наставни лист:

Заокружи слово испред тачног одговора :

1. Нана је :
а) лековита биљка
б) коровска биљка
в) отровна биљка
г) јестива самоникла биљка

2. Како се штитимо од уједа крпеља:
а) боравком у природи
б) ношењем кратких панталона
в) ношењем дугих панталона
г) боравком у природи само у јутарњим часовима

3.Црвена листе биљака :
а)  су спискови отровних биљака
б)  су спискови јестивих биљака
в)  су описи угрожених биљака
г)   су описи само нестлих биљака

4.Уколико је тврдња тачна , напиши слово Т, а уколико је нетачна , слово Н:
а) Криволов је недозвољен лов дивљих животиња    
б) Шарка је отровна змија Србиије.
в) " Хотел " за инсекте може да утиче  на повећавање броја плодова кајсија.
г) Сива врана је птица из нашег окружења.


5. Наведи имена пет националних паркова у Србији

6. Данас се препоручује употрена платнених кеса уместо пластичних. Наведи најмање два разлога због чега је то прави избор.

7. Знаком + означи позитивно деловање човека на природу,  а знаком -   негативно.



Активности
Деловање човека на природу
Дечак је урезао своје име у кору дрвете.

Забрана лова на медведе.

Изградња зелених мостова преко аутопута.

Исушивање мочвара.

Брање ртањске метвице.



8. Повежи биљку с групом којој припада тако што ћеш  у заграде уписати одговарајуће слово.

А. Јестива самоникла биљка
Б. Лековита биљка
В. Отровна биљка

(    ) врба                           (     ) дрен
(    ) велебиље                  (     ) кантарион
(    ) коприва                     (     ) камилица



18.05.2020.

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:Значај воде и здраве исхране


Храна се може упоредити са горивом код авиона или аута. Што је разноврснија , квалитетнија ми ћемо бити здравији , снажниији, дуговечнији.

Шећери  и масти дају нам енергију која нам је неопходна за живот и свакодневне активности. Беланчевине , витамини и минерали користе за раст, развој, обнову оштећених ћелија и ткива. 

Сваком организму потребно је 5 оброка три главна и две ужине. Доручак је најважнији и треба да буде најобилнији, а вечера треба да буде најскромнија. Ужине не представљају комплетан оброк већ се тада узима мања количина количина хране:колач, кифла, парче пите...


Оброци треба да садрже  одређену врсту  и количину намирница што се може видети у пирамиди исхране.






Количина хране коју треба да уносимо у наш организам зависи од : узраста, пола, физичких активности....


Брза храна су прехрамбени производи  који се могу појести на брзину у појединим  ресторанима. Имају високу енергетску вредност , сакривене шећеере и масноће.Она садржи адитиве који побољшаавју укус и боју, али могу имати штетне последице по здравље. Претерано конзумирање доводи до гојазности, шећерне болести и повећене масноће у крви.






Поред хране битна је и вода. Она нам омогућава  транспорт хранљивих састојака, одржавање телесне температуре, излучивање штетних састојака.
Количина воде зависи од пола, старости, физичке активности, температуре ваздуха


Битно је да вода буде хигијенски исправна, а то значи да у њој нема штетних састојака штетних по здравље као и микроорганизма.

Енергетски напици су врло опасни јер изазивају дрхтавицу, слабост , главобољу, убрзан рад срца, несвестицу, проблеме са дисањем. Акос едуже користе стварају зависност  и исцрпљеност организма.




Погледајте предавање са РТС 3: ОВДЕ


НАПИСАТИ У СВЕСКУ:

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:Значај воде и здраве исхране

Храна нам обезбеђује:
- енергију
- градивне материје
- витамине и градивне супстанце

Храна нам садржи:
- беланчевине
- шећере
- масти
- витамине

Сваком организму потребно је 5 оброка три главна и две ужине
Количина хране коју треба да уносимо у наш организам зависи од : узраста, пола, физичких активности....

Вода  нам омогућава  транспорт хранљивих састојака, одржавање телесне температуре, излучивање штетних састојака.

ДОМАЋИ ЗАДАТАК  8 :

За домаћи задатак имате да урадите питања на 82. страни уџбеника ,  да  направите пирамиду од картона или хамера  и да од ње направите пирамиду исхране. Обратите пажњу ко се налази на дну пирамиде ( које намирнице) а ко на врху ( које намирнице). Нацртајте те намирнице, обојите , Будите креативни!!!!!



25.05.2020.



НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:Штетност дуванског дима


Када погледата питања на 86. страни у биофокусу вашег уџбеника мислим да већ знате да одговорите на два постављена питања.
Да ли је добро што маладић одбија да узме цигарету од свог друга?

На који начин  деца могу да дођу до цигарета ако се зна да је забрањено продавати их малолетницим.

Људи понекад имају нездраве навике. Оне не само да нарушавају здравље већ утичу и на квалитет живота. Пошто с временом  човек постане и физички и психички завистан од тих навика, ми их називамо болестима зависности.

Оне се развију услед коришћења супстанци као што су дуван, алкохол и дрога.

Дуван се најчешће користи у виду цигарета или у лули , али га поједини људи жваћу. а веома ретко ушмркавају. Ниједан од ових начина није здрав ни безбедан. Приликом пушења дувана  стварају се око две литре дима  с преко 4000 штетних супстанци. Такав дим ће се ширити  и његов отров ће утицати  и на људе који иначе не пуше  али се налазе у близини пушача- пасивни пушачи.

Отровне супстанце које садржи дувански дим су никотин, угљен- моноксид, катран, кадмијум, арсен, амонијак. 

Само када причамо о никотину довољно ја де кажем да све га 60 милиграма може да убије човека , а два пута мања доза може да убије дете.
Угљен- моноксид је гас без боје, укуса и мириса. Он ремети пренос кисеоника кроз тело. ж
Катран је чврста супстанца која се нагомилава у плућима. Надражује дисајне путеве, сужава их, затим се у њима ствара шлајм и ствара иделну средину за развој бактерија

.

 Утицај дуванског дима на здравље човека је јако велик.


Плућа  ( рак плућа, слабији вид, стварање шлајма), неплодност ( уништавање мушких полних ћелија),кожа ( стари, акне, жути нокти, појачана маљавост код жена), чула ( слабије чуло мириса и укуса), ометан раст и развој.
ж










НАПИСАТИ У СВЕСКУ:

НАСЛОВ ЛЕКЦИЈЕ:Штетност дуванског дима

Једна од штетних навика је употреба дувана.Пошто с временом  човек постане и физички и психички завистан од тих навика, ми их називамо болестима зависности. 

Дувански дим садржи преко 4000 штетних супстанци.
Отровне супстанце које садржи дувански дим су:
-  никотин
-  угљен- моноксид,
-  катран
-  кадмијум
-  арсен
-  амонијак. 

Утицај дуваснког дима:
-плућа  ( рак плућа, слабији вид, стварање шлајма),
- неплодност ( уништавање мушких полних ћелија)
- кожа ( стари, акне, жути нокти, појачана маљавост код жена)
-  чула ( слабије чуло мириса и укуса)
-  ометан раст и развој


ДОМАЋИ ЗАДАТАК  9 :

За домаћи задатак имате да урадите скицу за постер на 88 страни у уџбенику и да проверите своје знање на 89 страни. Постер нека буде уредан, креативан, обојен и мора носити неку поруку. НАДАМ се да ћете употребити машту, бити кретивни и оргинални. 


Нема коментара:

Постави коментар